Полезные таблицы по английскому языку распечатать

Грамматика английского языка в таблицах

Покори английский с Lingualeo
Как начать понимать Английский на слух?

В пособии в виде сводных таблиц представлены элементы морфологии, словообразования, синтаксиса. Композиционная структура пособия удобна в практическом пользовании: справа — таблица на определенное грамматическое явление, слева — уупражнение на распознавание и закрепление этого явления и рядом — словарь к упражнению. Словарь облегчает и ускоряет работу учащихся.

Имя существительное

  • Формальные и строевые признаки имени существительного
  • Признаки множественного числа имен существительных
  • Особые случаи образования множественного числа существительных
  • Притяжательный падеж имен существительных
  • Выражение падежных отношений с помощью предлогов
  • Перевод существительного в функции определения
  • Имя прилагательное

  • Формальные и строевые признаки имени прилагательного
  • Степени сравнения прилагательный и наречий
  • Образование степеней сравнения прилагательных и наречий от других корней
  • Прилагательное и его сочетаемость
  • Местоимение

  • Личные и притяжательные местоимения
  • Указательные местоимения
  • Неопределенные местоимения some, any
  • Местоимения some, anyб no и их производные
  • Возвратные и усилительные местоимения
  • Перевод местоимения it
  • Имя числительное

  • Числительные количественные и порядковые
  • Глагол

  • Основные формы глагола
  • Основные группы неправильных глаголов
  • Спряжение глаголов в Indefinite
  • Употребление и перевод времен группы Indefinite
  • Спряжение глаголов в Perfect
  • Употребление и перевод времен группы Perfect
  • Спряжение глаголов в Continuous
  • Употребление и перевод времен группы Continuous
  • Образование и перевод форм глагола в страдательном залоге (Passive Voice)
  • Перевод глаголов в Passive Voice
  • Особенности первода глаголов в страдательном залоге
  • Таблица временных форм глагола
  • Вспомогательные глаголы
  • Функции глагола to be и его перевод
  • Функции глагола to have и его перевод
  • Функции глагола to do и его перевод
  • Перевод глаголов should, would
  • Модальные глаголы
  • Модальные глаголы и их эквиваленты
  • Перевод модальных глаголов в сочетании с Perfect Infinitive
  • Повелительное наклонение
  • Употребление сослагательного наклонения и его перевод
  • Наличные формы глагола
  • Формы инфинитива и их перевод
  • Формы инфинитива в предложении и его перевод
  • Оборот «Именительный падеж с инфинитивом» (сложное подлежащее)
  • Перевод глаголов, характерных для оборота «Именительный падеж с инфинитивом»
  • Оборот «Объективный падеж с инфинитивом» (сложное дополнение)
  • Глаголы, после которых употребляется оборот «Объективный падеж с инфинитивом»
  • Инфинитивный определительный оборот
  • Инфинитивный оборот «for + существительное (местоимение) + инфинитив»
  • Перевод инфинитива в обороте типа: «He was the first to come»
  • Формы причастий и их перевод
  • Функции Participle I Active Voice
  • Функции Participle I Passive Voice и его перевод
  • Функции Participle II Passive Voice и его перевод
  • Функции Perfect Participles и ихперевод
  • Перевод конструкций типа: «Have+существительное+Participle II»
  • Самостоятельный причастный оборот и его перевод
  • Формы герундия
  • Функции герундия и его перевод
  • Перевод герундия с предлогами
  • Перевод герундиальных оборотов
  • Предлоги

  • Многозначность некоторых предлогов
  • Союзы

  • Парные союзы
  • Составные союзы
  • Простое предложение

  • Порядок слов в простом предложении
  • Способы выражения подлежащего
  • Способы выражения сказуемого
  • Первое место глагола в предложении
  • Общие вопросы
  • Специальные вопросы. Вопросы к подлежащему и его определению
  • Специальные вопросы. Вопросы к второстепенным членам предложения
  • Неопрделенно-личные и безличные предложения в английском языке и их перевод
  • Перевод оборота there+to be
  • ПЕревод некоторых служебных слов

  • as
  • before
  • for
  • since
  • Перевод слов provided, providing
  • Словообразование

  • Наиболее употрибительные суффиксы
  • Основные префиксы
  • Источник

    PRONOUNS (МЕСТОИМЕНИЯ)

    PERSONAL (ЛИЧНЫЕ)

    POSSESSIVE (ПРИТЯЖАТЕЛЬНЫЕ)

    Subjective case (имен. пад.)

    (кто? что?)

    Objective case (косв. пад.)

    (кого? кому? чего? чему?)

    Relative form (относит. форма)

    (ЧЕЙ?)

    Absolute form (абсолютная форма без

    сущ-ных)

    Ед.ч.

    I (я)

    You (ты)

    He (он)

    She (она)

    It (о не одуш.)

    Me (мне, меня)

    You (тебе, тебя)

    Him (ему, его)

    Her (ей, ее)

    It (ему, ей, его, ее)

    My (мой,-я,-е)

    Your (твой,-я,-е)

    His (его)

    Her (ее)

    Its

    Mine (мой, -я, -е)

    Yours(твой, -я, -е)

    His(его)

    Hers(ее)

    Its

    Мн.ч.

    We (мы)

    You (вы)

    They (они)

    Us (нам, нас)

    You (вам, вас)

    Them (им, их)

    Our (наш,-а,е,-и)

    Your (ваш, -а,-е,-и)

    Their (их)

    Ours (наш, -а, е, -и)

    Yours (ваш, -а, -е, -и)

    Theirs (их)

    DEMONSTRATIVE PRONOUNS (Указательные местоимения)

    SINGULAR (ед.ч.)

    PLURAL (мн.ч.)

    Рядом с говорящим

    THIS

    (эта, этот, это)

    f/e: This is a book.

    Give me this book.

    THESE

    (эти)

    f/e: These are books.

    Give me these books.

    На расстоянии от говорящего

    THAT

    (та, тот, то)

    f/e: That is a book.

    That book is good.

    THOSE

    (те)

    f/e: Those are books.

    Take those books.

    REFLEXIVE PRONOUNS (Возвратные местоимения)

    SINGULAR (ед.ч.)

    PLURAL (мн.ч.)

    + SELF (сам,-а)

    Myself

    Yourself

    Himself

    Herself

    Itself 

    F/e: Do it yourself! (Сделай это сам!)

    + SELVES (сами)

    ourselves

    yourselves

    themselves

    f/e: They will do it themselves. (Они сделают это сами.)

    WORD ORDER IN THE AFFIRMATIVE SENTENCE (Порядок слов утв. предл.)

                            1                                  2                                           3                                                4        

                Подлежащее                 Сказуемое                        Дополнение                Обстоятельство

                            Jane                     plays                           the piano                                very well.

    P.S. Дополнение – косвенное (кому?) стоит перед прямым дополнением

            Дополнение – прямое (кого? что?)

                    F/e: Give me a book. (me – косвенное; a book – прямое)

    НО! Give a book to me (если косвенное дополнение стоит после прямого, то перед косвенным дополнением должен стоять предлог “to”)

    WORD ORDER IN THE INTERROGATIVE SENTENCE (Порядок слов вопр.пред.)

    Вопр. слово                Вспом. гл.        Подлежащее                Сказуемое                Доп-ние                Обст-тво

                                    Does                Jane                        play                                the piano        very well?

    WHAT                         does                Jane                        play                                                        very well?

    How                                does                Jane                        play                                the piano?

    Who                                                                                        plays                         the piano        very well?                        

    THE ENGLISH TENSES SYSTEM (Система времен английского глагола)

    PRESENT (наст.)

    PAST (прош.)

    FUTURE (буд.)

    SIMPLE (INDEFINITE)

    (простое; неопределенное)

    V; Vs

    V2

    (did)

    shall V

    will V

    CONTINUOUS (PROGRESSIVE)

    (длительное)

    am

                 is         V ing are

    was Ving

    were Ving

    shall be Ving

    will be Ving

    PERFECT SIMPLE

    (завершенное простое)

    had V3

    has V3

      have V3

    shall have V3

    will have V3

    PERFECT CONTINUOUS

    (завершенное длительное)

    had been V ing

    has been V ing

    have been V ing

    shall have been V ing

    will have been V ing

    SEQUENCE OF TENSES IN THE INDIRECT SPEECH

    (СОГЛАСОВАНИЕ ВРЕМЕН В КОСВЕННОЙ РЕЧИ)

    PRESENT SIMPLE

    PRESENT PROGRESSIVE

    PRESENT

    PERFECT

    PAST PROGRESSIVE

    PAST

    SIMPLE

    FUTURE SIMPLE

    Direct speech

    (Прямая речь)

    V(s)

         am

        is   Ving

        are

    has V3

    have V3

    Was Ving

    Were Ving

    V2

    Shall V

    Will V

    PAST SIMPLE

    PAST CONTINUOUS

    PAST PERFECT

    PAST PERFECT CONTINUOUS

    PAST PERFECT

    FUTURE-IN-THE-PAST

    Indirect speech

    (Косвенная речь)

    V2

    Was Ving

    Were Ving

    had V3

    had been Ving

    had V3

    should V

    would V

    Pronouns SOME, ANY, NO, EVERY and their derivatives

    (местоимения SOME, ANY, NO, EVERY и их производные)

    (+)

    (-), (?)

    (-)

    (+), (-)

    SOME

    (некоторый, несколько)

    (not) ANY

    NO

    EVERY

    SOMEBODY

    (кто-то)

    (not) ANYBODY

    (никто)

    (кто- то)

    NOBODY

    (никто)

    EVERYBODY

    (все, каждый)

    SOMETHING

    (что-то)

    (not) ANYTHING

    (ничто, ничего)

    (что-то)

    NOTHING

    (ничто, ничего)

    EVERYTHING

    (все)

    SOMEWHERE

    (где-то)

    (not) ANYWHERE

    (нигде, где-то)

    NOWHERE

    (нигде)

    EVERYWHERE

    (везде)

    + I have some books.

    —  I have not any (no) books.

    ? Have you any books? – Yes, I have some. No, I haven’t any.

    BUT!  Would you like some coffee? – Не хотите ли выпить кофе?

    May I have some tea? – Можно мне выпить чаю? (предложение, просьба)

    COMPARISON OF ADJECTIVES

    (степени сравнения прилагательных)

    POSITIVE

    (положительная)

    COMPARATIVE

    (сравнительная)

    SUPERLATIVE

    (превосходная)

    SHORT

    SAD

    DRY

    WHITE

    WONDERFUL

    + ER

    SHORTER

    SADDER

    DRIER

    WHITER

    MORE WONDERFUL

    + EST

    (the) SHORTEST

    (the) SADDEST

    (the) DRIEST

    (the) WHITEST

    (the) MOST WONDERFUL

    REMEMBER!

    GOOD

    BAD

    LITTLE

    MANY, MUCH

    FAR

    LATE

    OLD

    BETTER

    WORSE

    LESS

    MORE

    FARTHER, FURTHER

    LATTER /LATER

    OLDER/ ELDER

    (the) BEST

    (the) WORST

    (the) LEAST

    (the) MOST

    (the) FARTHEST, FURTHEST

    THE LATEST, THE LAST

    THE OLDEST/ ELDEST

    ADVERBS

    FORMATION: SLOW + LY

    QUICKLY, BADLY, COLDLY, POLITELY

    COMPARISON OF ADVERBS

    (степени сравнения наречий)

    POSITIVE

    (положительная)

    COMPARATIVE

    (сравнительная)

    SUPERLATIVE

    (превосходная)

    FAST

    OFTEN

    FASTER

    MORE OFTEN

    FASTEST

    MOST OFTEN

    REMEMBER!

    BADLY

    WELL
    LITTLE
    MUCH

    FAR

    WORSE
    BETTER
    LESS
    MORE
    FARTHER, FURTHER

    WORST

    BEST

    LEAST

    MOST

    FARTHEST, FURTHEST

    PLURAL FORM OF NOUNS (множественное число существительных)

    NOUN + S (a book – books, a pen – pens)

    IF NOUN ENDS (-s, -ss, -x, -o, -ch, -sh, -tch) + ES (a bench – benches)

    SPELLING CHANGES:

    1. СОГЛАСНАЯ + Y = I+ ES                                (A FACTORY – FACTORIES)

    ГЛАСНАЯ + Y + S (a PLAY – PLAYS)

    1.  – F; — FE = V +ES                              A   WOLF – WOLVES, A WIFE – WIVES)

    REMEMBER! CHIEF + S (начальник), SAFE + S (сейф), CLIFF+S (утёс)

    ROOF + S (крыша), HANDKERCHIEF + S (носовой платок, шейная косынка)

    1. OE + S                                                                      (A POTATO – POTATOES)

    REMEMBER! PIANO + S, PHOTO + S         

    REMEMBER!

    ONLY IN SINGULAR

    ONLY IN PLURAL

    A MAN – MEN

    A WOMAN – WOMEN

    A CHILD – CHILDREN

    AN OX – OXEN

    A GOOSE – GEESE

    A FOOT – FEET

    A TOOTH – TEETH

    A MOUSE — MICE

                                    A PERSON – PEOPLE

    NEWS

    HAIR

    ADVICE

    KNOWLEDGE

    LUGGAGE

    FURNITURE

    INFORMATION

    PHYSICS

    TROUSERS

    CLOTHES

    GOODS

    SPECTACLES

    SCISSORS

    ARCHIVES

    CATTLE

    ALSO REMEMBER!

    Has the same form for singular and plural form

    AN ENGLISHMAN- ENGLISHMEN

    A FRENCHWOMAN- FRENCHWOMEN

    BUT!  A GERMAN- GERMANS

    A DEER – DEER

    A SHEEP – SHEEP

    A SWINE – SWINE

    A FISH- FISH

    A FRUIT- FRUIT

    THE ARTICLE (АРТИКЛЬ)

    INDEFINITE (неопределенный)

    A, AN

    DEFINITE (определенный)

    THE

    а pen (1-я согласная)

    an apple (1-я гласная)

    the pen

    the books

    the meat

    the rain

    Читайте также:  Чем полезен лед для кожи лица

    F/e: 1. THIS IS A BOOK. THE BOOK IS GOOD.

    1. THIS IS _ MILK. THE MILK IS FRESH.
    2. LOOK AT THE BLACKBOARD.
    3. THIS IS A BIG APPLE.

    THE ARTICLES ARE NOT USED!

    1. AFTER AND BEFORE PRONOUNS (my, your, his, her, our, their, this, that, these, those) – It’s my a hat. Take that a book.
    2. BEFORE UNCOUNTABLE NOUNS (liquid, natural phenomenon, abstract matter, substance that must be weighed (flour, sugar, rice etc.) materials) – a water, a rain, an air, a butter.
    3. AFTER POSSESSIVE CASE – My father’s a car.
    4. AFTER AND BEFORE CARDINAL NUMERAL (one, two etc.) – He has one an English book.
    5. AFTER NEGATIVE PRONOUN “NO” – There is no a letter on the table.
    6. BEFORE AND AFTER ADJECTIVES – This apple is a big. BUT! This is a big apple.

    MODAL VERBS AND THEIR EQUIVALENTS (модальные глаголы и их эквиваленты)

    PRESENT (настоящее)

    PAST (прошедшее)

    FUTURE (будущее)

    CAN (могу, умею)

    F/e: I can read.

    COULD

    F/e: I could read when I was 5 years old.

    SHALL BE ABLE TO

    WILL BE ABLE TO

    F/e: I will be able to swim next summer.

    MAY

    (могу, имею разрешение)

    F/e: May I come in?

    MIGHT

    F/e: He might go home when he had written the task.

    SHALL BE ALLOWED TO

    WILL BE ALLOWED TO

    F/e: John will be allowed to go abroad in few days.

    MUST (должен, вынужден))

    F/e: You must learn the rules!

    I am to go there. – должен, предстоит, (договорились, или такое расписание)

    HAD TO

    F/e: I had to copy the text twice.

    I was to go there.- предстояло

    SHALL HAVE TO

    WILL HAVE TO

    F/e: We will have to read the book again.

    SHOULD (следует)

    F/e: Jane should go to the library.

    OUGHT TO (следует)

    F/e: Pete ought to buy this book.

    THE PASSIVE VOICE (страдательный залог)

    PRESENT

    PAST

    FUTURE

    FUTURE-IN-THE-PAST

    INDEFINITE

    be + P II

    (Participle II)

          am

    is      told

          are

    was told

    were told

    shall be told

    will be told

    should be told

    would be told

    CONTINUOUS

    be + being P II

      am

    is   being told

      are

    was being told

    were being told

    ________

    _______

    PERFECT

    have been P II

    have been told

    has been told

    had been told

    shall have been told

    will have been told

    should have been told

    would have been told

    TYPES OF QUESTIONS (типы вопросов)

    ________________________________________________

    1. GENERAL Question (общий вопрос)

    F/e: ARE YOU A STUDENT?  — Yes, I am.

    DO YOU WORK? – No, I do not (don’t).

    DO YOU LIKE ENGLISH? – Yes, I do.

    1. ALTERNATIVE Question (альтернативный вопрос)

    F/e: ARE YOU A STUDENT OR A DOCTOR? – I am a student.

    DO YOU WORK OR STUDY? – I work.

    DO YOU LIKE ENGLISH OR FRENCH? – I like English.

    1. SPECIAL Question (специальный вопрос)

    WHO? – КТО?

    WHAT? – ЧТО? КАКОЙ?                                                        

    WHOSE? – ЧЕЙ?                                                 

    WHOM? – КОМУ? КОГО?                        

    WHERE? – ГДЕ?                                                        

    WHEN? – КОГДА?

    WHAT COLOR? – КАКОГО ЦВЕТА?

    WHAT KIND OF? – КАКОГО ВИДА? КАКОЙ?                

    WHICH? – КОТОРЫЙ?

    HOW? – КАК?

    HOW MANY (HOW MUCH)? – СКОЛЬКО?

    F/e:  WHAT ARE YOU? – I am a student.

    WHERE DO YOU WORK? – I work in the office.

    WHAT LANGUAGE DO YOU LIKE? – I like English.

    4. DISJUNCTIVE Question (разделительный вопрос)

    F/e: You are a student, aren’t you? – Yes, I am.

    You work, don’t you? – Yes, I do.

    You don’t work, do you? – No, I don’t.

    Present Continuous Tense (Настоящее длительное время)

    Форма образование: to be (am, is, are) +Ving

    1. I am working at the moment.
    2. He is not (isn’t) working.
    3. Are you writing a letter now? 

    Present Continuous Tense употребляется:

    1. Для выражения длительного действия, совершающегося в момент речи:

    He is reading a book. Don’t make any noise, he is sleeping.

    1. Для выражения длительного действия, совершающегося в настоящий период времени, хотя и не обязательно в момент речи:

    He is writing a new play.

    1. Для выражения будущего длительного действия в обстоятельственных придаточных предложениях условия и времени, которое вводятся союзами if, when, while, etc.

     If I am sleeping when he comes, wake me up, please.

    1. Для выражения будущего действия, когда выражается намерение совершить действие или уверенность в его совершении:

    He is taking his examination on Friday.

    NOTE:  Не употребляющиеся глаголы в во временах группы Continuous:

    1. Глаголы выражающие чувственные восприятия:

    to see – видеть                                                

    to feel – чувствовать                    

    to smell – нюхать, пахнуть

    to hear – слышать      

    to taste – пробовать на вкус, иметь вкус                  

    1. Глаголы выражающие эмоциональное состояние:

    to envy – завидовать

    to like — нравиться      

    to love — любить

    to fear – бояться

    to prefer — предпочитать

    to hope – надеяться                         to regret – сожалеть to hate – ненавидеть                        

    1. Глаголы выражающие умственное состояние:

    to believe – верить  

    to consider – считать

    to recognize – узнавать              

    to suppose – предполагать

    to know – знать

    to forget – забывать                

    to notice – замечать                  

    to think – думать                      

    to mean – иметь в виду

    to remember – помнить 

    to understand — понимать    

    to imagine – представлять          

    1. Глаголы выражающие желание:

    to desire, to wish- желать        to want – хотеть

    1. Глаголы выражающие отношение между предметами: 

    to appear, to seem – казаться    

    to belong – принадлежать

    to exist – существовать

    to have – иметь

    to consist –  состоять

    to contain – содержать в себе

    to own – владеть

    to cost – стоить

    to depend – зависеть

    to weigh — весить

    to possess – обладать

    SIMPLE TENSES

    Types of the sentences

    Present

    Past

    Future

    Future-in-the-Past

    Positive (+)

    I

    You         V

    We

    They

    He    

    She         V+ es/s

    It

    E.g. We usually work.

    He goes to the Zoo every Sunday.

    I

    You    

    We

    They    V +ed/ V2

    He    

    She    

    It

    E.g. They worked yesterday.

    He went to the Zoo 2 years ago.

    I / We    shall  V

    You    

    They  

    He          will  V

    She    

    It

    E.g. We shall work next week.

    He will go to the Zoo tomorrow.

    I / We   should  V

    You    

    They  

    He        would  V

    She    

    It

    E.g. (He said that) We should work next week.

     He would go to the Zoo the next day.

    Negative (-)

    I

    You      

    We         do not V

    They

    He    

    She   does not  V

    It

    E.g. I don’t like it.

    He does not go to the Zoo every Sunday.

    I

    You  

    We

    They    did not V

    He    

    She

    It

    E.g. I didn’t like it.

    He did not go to the Zoo yesterday.

    I / We   shall not   V

    You    

    They  

    He        will not   V

    She    

    It

    E.g. I shan’t cook tomorrow.

    He will not go to the Zoo tomorrow.

    I / We   should not V

    You    

    They  

    He       would  not  V

    She    

    It

    (He said that) We should not work next week.

     He would not go to the Zoo the next day.

    Interrogative (?)

                I

    Do      you    V

               we

               they

                 he    

    Does    she     V

                  It

    E.g. Do you live here?

    Does he go to the Zoo every Sunday?

                 I

                you    

                 we

    Did       they   V  ?

                 he    

                 she    

                 It

    E.g. Did you live here last year?

    Did he go to the Zoo last year?

    Shall      I / we V  ?

                    you    

                    they

    Will          he     V  ?

                    she    

                    It

    E.g. Shall we do it tomorrow?

    Will he go to the Zoo tomorrow?

    Should      I / we V  ?

                    you    

                    they

    Would     he     V  ?

                    she    

                    It

    E.g. Should we do it tomorrow?

    Would he go to the Zoo the next day?

    Clue words

    Usually, always, often, sometimes, every day (week, month, year)

    Yesterday, last week (month, year), … ago

    Tomorrow, next week (month, year), in

    CONTINUOUS TENSES

    Types of the sentences

    Present

    Past

    Future

    Future-in-the-Past

    Positive (+)

    I         am

    You      

    We        are         Ving

    They

    He    

    She       is

    It

    E.g. I am reading book at 5 o’clock today.

    She is doing her homework now.

    I        

    He            was          Ving   

    She        

    It

    You      

    We          were         Ving

    They

    E.g. When I came they were reading book.

    She was doing her homework at 5 o’clock yesterday.

    I / We    shall be    Ving 

    You    

    They  

    He          will be     Ving 

    She    

    It

    E.g. When I come they will be reading book.

    She will be doing her homework at 10 o’clock tomorrow.

    I / We   should be    Ving You    

    They  

    He       would be    Ving

    She    

    It

    E.g. (He said that) We should be working at 10 o’clock the next day.

     He would be going to the Zoo at this time next day.

    Negative (-)

    I         am

    You      

    We       are     not     Ving

    They

    He    

    She      is

    It

    E.g. I am not reading book.

    She is not doing her home task now.

    I        

    He    

    She        was   not   Ving

    It

    You      

    We          were  not  Ving

    They

    E.g. When I came they weren’t reading book.

    She wasn’t  doing her home task at 5 o’clock yesterday.

    I / We    shall not be    Ving 

    You    

    They  

    He          will not be     Ving 

    She    

    It

    E.g. When I come they will not be reading book.

    She will not be doing her homework at 10 o’clock tomorrow.

    I / We  should not be    Ving

    You    

    They  

    He       would not be    Ving

    She    

    It

    E.g. (He said that) We should not be working at 10 o’clock the next day.

     He would not be going to the Zoo at this time next day.

    Interrogative (?)

    Am      I        

               you      

    Are     we          Ving     ?

               they

               he    

    Is        she    

               it

    E.g. Am I reading book.

    Is she doing her home task now?

                I        

               he

    Was   she         Ving     ?

                it

                 you      

    Were    we          Ving     ?

                 they

     E.g. Were you reading book?              

    Was she doing her homework at 5 o’clock yesterday?

    Shall      I / we be    Ving  ?  

                    you    

                    they

    Will          he     be    Ving  ?

                    she    

                    It

    E.g. Shall we be doing it whole day tomorrow ?

    Will she be doing her homework at 10 o’clock tomorrow?

    Should    I / we be    Ving  ?  

                    you    

                    they

    Would     he     be    Ving  ?

                    she    

                    It

    E.g. Should we be doing it whole day tomorrow?

    Clue words

    Now, at … o’clock today, at the moment, still.

    When I came…, from… till o’clock yesterday, whole, while

    When I come…, from… till o’clock tomorrow, whole, while

    PERFECT TENSES

    Types of the sentences

    Present

    Past

    Future

    Future-in-the-Past

    Positive (+)

    I

    You    

    We           have V +ed/ V3

    They  

    He    

    She       has  V +ed/ V3

    It

    E.g. They have just talked

    He has already written a letter.

    I

    You    

    We

    They       had V +ed/ V3

    He    

    She    

    It

    E.g. They had talked

    He had written a letter.

    I / We    shall have V +ed/ V3

    You    

    They  

    He          will have V +ed/ V3

    She    

    It

    E.g. He will have written a letter by 5 o’clock tomorrow.

    I / We should have V +ed/ V3

    You    

    They  

    He      would have V +ed/ V3

    She    

    It

    E.g. (He said that) He would have written a letter by 5 o’clock the next day.

    Negative

     (-)

    I

    You        have not V +ed/ V3

    We

    They  

    He    

    She    has not   V +ed/ V3

    It

    E.g. They have never talked about it.

    He has not written a letter yet.

    I

    You    

    We

    They    had not  V +ed/ V3

    He    

    She    

    It

    E.g. They had not talked about it.

    He had not written a letter.

    I / We  shall not have V +ed/ V3

    You    

    They  

    He      will not  have V +ed/ V3

    She    

    It

    E.g. He will not have written a letter by 5 o’clock tomorrow.

    I / We should have V +ed/ V3

    You    

    They  

    He     would not have V +ed/ V3

    She    

    It

    E.g. (He said that) He would not have written a letter by 5 o’clock the next day.

    Interrogative (?)

                  I        

                 you    V +ed/ V3   ?  

     Have    we  

                 they

               he

    Has    she         V +ed/ V3  ?

                it

    E.g. Have they ever talked about it?

    Has he written a letter yet?

                I        

               you    

               we  

    Had    they    V +ed/ V3   ?

               he

               she        

                it

    E.g. Had they ever talked about it?

    Had he written a letter yet?

    Shall  I / we have V +ed/ V3?  

               you    

               they

    Will    he     have V +ed/ V3 ?

              she    

              It

    E.g. Will he have written a letter by 5 o’clock tomorrow?

    Should I / we have V +ed/ V3?  

                 you    

                 they

    Would  he     have V +ed/ V3 ?

                 she    

                  It

    E.g. Would he have written a letter by 5 o’clock the next day?

    Clue words

    Just, already, yet, never, ever, recently, for

    For, by … o’ clock yesterday, before.

    by … o’ clock tomorrow, before

    Читайте также:  Какие полезные вещества находятся в хурме

    PERFECT CONTINUOUS TENSES

    Types of the sentences

    Present

    Past

    Future

    Future-in-the-Past

    Positive (+)

    I

    You        have been Ving

    We

    They  

    He    

    She     has been  Ving

    It

    E.g. We have been reading since morning.

    I

    You    

    We

    They   had been Ving

    He    

    She    

    It

    E.g. We had been reading for 2 hours when mother came.

    I / We    shall have been Ving

    You    

    They  

    He          will have been Ving

    She    

    It

    E.g. We shall have been reading for 2 hours when they come.

    I / We should have been Ving

    You    

    They  

    He          would have been Ving

    She    

    It

    E.g.  (We said that) We should have been reading for 2 hours.

    Negative (-)

    I

    You       have not been Ving

    We

    They  

    He    

    She     has not been  Ving

    It

    E.g. We have not been reading since morning.

    I

    You    

    We

    They    had not been Ving

    He    

    She    

    It

    E.g. We had not been reading for 2 hours when mother came.

    I / We shall not have been Ving

    You    

    They  

    He       will not have been Ving

    She    

    It

    E.g. We shall not have  been reading for 2 hours when they come.

    I / We should not have been Ving

    You    

    They  

    He      would not  have been Ving

    She    

    It

    E.g. (We said that)We shall not have been reading for 2 hours.

    Interrogative (?)

                 I        

    Have    you    been Ving?  

                 we  

                 they

                 he

    Has      she     been Ving?

                  it

    E.g. Have we been reading since morning?

                 I        

               you    

               we  

    Had   they    been Ving?

               he

               she        

                it

    E.g. Had we been reading since morning?

    Shall  I / we have been Ving?  

               you    

               they

    Will    he     have been Ving?

              she    

              It

    E.g. Will we have been reading for 2 hours when they come?

    Should I / we have been Ving?  

                    you    

                    they

    Would     he     have been Ving?

                    she    

                    It

    E.g. Would we have been reading for 2 hours?

    Clue words

    since

    since

    for

    for

    Читайте также:  Чем полезен лук какие витамины в нем есть

    The verb to be in the Present, Past, Future Tenses

    PRESENT TENSE

    PAST TENSE

    FUTUTE TENSE

    Positive (+)

    I – am       (I’m)

    You                

    We          are    (‘re)

    They

    He

    She         is   (‘s)

    It

    I am a student.Я (есть) студент.

    You are a student.. Ты (есть) студент.

    He is a student. Он (есть) студент.

    I

    She, He        was   (‘s)

    It

    You

    We               were (‘re)

    They

    I was a student. Я был студентом.

    He was a student. Он был студентом.

    You were a student. Ты был студентом.

    I, We – shall be  (‘ll be)

    You

    They

    He                  will be (‘ll be)

    She

    It

    I shall be a student. Я буду студентом.

    He will be a student. Он будет студентом.

    You will be a student. Ты будешь   студентом.

    Negative (-)

    I            am     not  (‘m not)

    You      

    We         are     not     (aren’t)

    They

    He    

    She        is  not    (isn’t)

    It

     E.g. He is not at home.

    We are not students.

    I        

    He    

    She        was   not   (wasn’t)

    It

    You      

    We          were  not  (weren’t)

    They

    E.g. He was not at home.

    We were not students.

    I / We    shall not be     (shan’t be)

    You    

    They  

    He             will not be      (won’t be)

    She    

    It

    E.g. He will not be at home.

    We shall not be students.

    Interrogative (?)

    Am      I        

               you      

    Are     we           ?

               they

               he    

    Is        she    

               it

    E.g. Is he at home?

    Are we students?

                I        

               he

    Was   she        ?

                it

                 you      

    Were    we       ?

                 they

    E.g. Was he at home?

    Were we students?

    Shall      I / we    be   ?  

                    you    

                    they

    Will          he       be     ?

                    she    

                    It

    E.g. Will he be at home?

    Shall we be students?

    Clue words

    Today, now, usually, always, often, sometimes, every day (week, month, year)

    Yesterday, last week (month, year), … ago

    Tomorrow, next week (month, year), in

    The verb to have (got) in the Present, Past, Future Tenses

    PRESENT TENSE

    PAST TENSE

    FUTUTE TENSE

    Positive (+)

    I

    You    

    We           have (‘ve ) (got)  

    They  

    He    

    She       has (‘s) (got)  

    It

    E. g. They have a big house.

    He has a new car.

    I

    You    

    We

    They       had (‘d) (got)

    He    

    She    

    It

    E. g. They had a house.

    He had a black car.

    I / We    shall have (‘ll have) (got)

    You    

    They  

    He          will have (‘ll have) (got)  

    She    

    It

    E.g. We shall (We’ll) have a big house.

     He will (He’ll) have a new car.

    Negative (-)

    I

    You        have not (haven’t) (got)  

    We

    They  

    He    

    She       has not (hasn’t) (got)    

    It

    E.g. They have not a house.

    He has not a new car.

    I

    You    

    We

    They    had not (hadn’t) (got)  

    He    

    She    

    It

    E.g. They had not a house.

    He had not a black car.

    I / We   shall not (shan’t) have (got)

    You    

    They  

    He        will not (won’t) have (got)

    She    

    It

    E.g. We shall not have a big house.

     He will not have a new car.

    Interrogative (?)

                  I        

                 you    (got) ?  

     Have    we  

                 they

               he

    Has    she   (got)  ?

                it

    E.g. Have they a house?

    Has he a car?

                I        

               you    

               we  

    Had    they    (got) ?

               he

               she        

                it

    E.g. Had they house?

    Had he a black car?

    Shall    I / we have   ?  

                 you    

                 they

    Will      he     have (got)?

                she    

                 It

    E.g. Shall we have a big house?

    Will he have a new car?

    Clue words

    Today, usually, always, often, sometimes, every day (week, month, year)

    Yesterday, last week (month, year), … ago

    Tomorrow, next week (month, year), in

    Prepositions of place and direction

    Prepositions

    Предлоги

    For example

    Например

    on

    на (где? куда?)

    on the table (где?)

    on the table (куда?)

    на столе

    на стол

    in

    в (где?)

    The flowers are in the vase

    Цветы в вазе.

    into

    в (куда, во что?)

    Put the flowers into the vase

    Положи цветы в вазу

    to

    в (куда?)

    to the country

    в деревню (загород)

    from

    из, от, с, у

    from the country

    from Peter

    from the table

    из деревни

    у Петера

    со стола

    out of

    из (из внутри ч. л.)

    out of room

    из комнаты

    off

    с (со) (с поверхности ч.-л.)

    off the table

    со стола

    near, at, by

    у, около, за

    near (by) the window

    at the table